Asiakasmatka tehtäväämme kuului ihan konkreettinen asiakasmatkan suorittaminen johonkin itse valitsemaan yritykseen. Itse suoritin tehtävän yhdessä ystäväni kanssa Turun keskustan Rax pizzabuffettiin. Kävimme paikassa syömässä ja samalla arvioimme paikan käytettävyyttä, palvelua ja yleisilmettä kaikilla aisteilla. Lopuksi kirjoitimme havainnoistamme raportin. Oli mukava huomata, että viime syksyn opintojenaloittamisen jälkeen on opittu paljon uusia asioita, ja nyt osaamme jo kiinnittää huomiota asioihin ja epäkohtiin, joita ei aikaisemmin olisi välttämättä huomannut ollenkaan.

Tehtävä oli mukava ja muistutti vähän aiemmin viime syksynä tehtyä havainnointitehtävää. Tuolloin tarkkailimme muutamien valitsemiemme kohteiden (ravintolat, hotellit jne.) toimivuutta muunmuassa invalidiasiakkaiden näkökulmasta. Ero näiden kahden tehtävän välillä on kuitenkin suuri, sillä nyt tiedämme ja osaamme jo vähän enemmän katsella, vertailla ja kehittää palveluita kuin viime syksynä. Lisäksi paneuduimme tähän asiakasmatka tehtävään kaikilla aisteillamme (haistelimme, maistelimme, kuuntelimme, katselimme, tunnustelimme), kun taas havainnointitehtävässä otimme laaja-alaisemman näkökulman emmekä kiinnittäneet pieniin yksityiskohtiin niin paljoa huomiota.