Asiakaskokemuksella on suuri vaikutus yrityksen menestymiseen. Hyvä asiakaskokemus saa jatkossakin samat asiakkaat käyttämään yrityksen tuotteita tai palveluita, kun taas huono asikaskokemus  muistuu pitkään ja saattaa olla syynä asiakkaan enää käyttämättä yrityksen tarjoamia tuotteita/palveluita. Tieto huonosta asiakaskokemuksesta myös leviää tehokkaammin kuin tieto hyvästä asiakaskokemuksesta (puskaradio), joten hyvän asiakaskokemuksen luomiseen yritysten kannattaa satsata.

Kun asiakas on saanut hyvää palvelua ja on tyytyväinen yrityksen toimintaan, käyttää hän jatkossakin yrityksen palveluita. Vaikka hinta ei olisikaan yhtä markkinavetoinen kuin kilpailevan yrityksen, valitsee hän yleensä tutun yrityksen, jos se on osoittautunut aikaisemmin luotettavaksi ja toimivaksi. Asiakasuskollisuusteen vaikuttavat omien kokemusten lisäksi myös suvun tottumukset: yleensä varsinkin pankki- ja vakuutusyhtiöt ovat sinänsä perillisiä, että aikuiset käyttävät samoja yhtiöitä mitä omat vanhemmat käyttävät tai ovat käyttäneet. Tuttu ja turvallinen on toisinaan suosittua.

Itse en ole käynyt Viinille-ravintolassa mutta olen kuullut että yrityksen asiakaspalvelu on hyvin henkilökohtaista ja lämmintä. Tässä yksi syy yrityksen menestymiseen. Pienenä yrityksenä Viinille on helppo panostaa asiakastyytyväisyyteen ja tämä lieneekin yrityksen yksi toimintaperiaate. Mm. ravintolan viinimaanatai-illat ovat täyteenbuukattuja, joten yrityksellä taitaakin mennä lujaa.

Suvi