Koulussa tosiaan on kevään teemana käytettävyys, jonka pohjalta olemme tehneet erilaisia tehtäviä ja jota olemme tutkineet käsitteenä. Käytettävyys sanana on järjettömän laaja ja sillä voidaan käsittää melkeinpä mitä vaan; tietotekniikan maailmaa, arkkitehtuurista maailmaa, sisustus maailmaa, ihan mitä vaan, mitä ihmiset käyttävät jokapäiväisissä elämissään! Mutta jotta pysymme suunnilleen tässä meidän blogimme aiheessamme, eli ravintola maailmassa, en lähde sen kummemmin analysoimaan käytettävyyttä laajalta näkökulmalta.

Käytettävyys heijastuu myös suoraan asiakkaan kokemuksiin paikasta. Epäsiisti, epäkäytännöllinen, ahdas tai muuten vaan huonosti suunniteltu tila ajaa varmasti asiakkaan pois, oli palvelu sitten miten hyvää tahansa. Viihtyvyys on siis päivän sana.

Ravintoloissa käytettävyyttä suunniteltaessa on ensimmäiseksi otettava tietysti huomioon tilat. Millaisen ravintolan käyttöön tilat tulee, kuinka suuren tilan tarvitsee ja tietysti kaikki yleiset asiat; sähkö, vesipisteet, keittiökalusteet jne. Työntekijöiden, kätevyyden ja helppouden sekä VIIHTYVYYDEN kannalta pitää suunnitella mihin mikäkin tulee, missä esimerkiksi tarjoilijoiden on helpointa pitää kassaa ja kirjata maksuja ylös ynnä muuta. Seuraavaksi tärkeintä on ottaa huomioon kohderyhmä. Kenelle meidän ravintolamme on suunnattu, millaista ruokaa täällä tarjoamme, millaisen kuvan haluamme itsestämme antaa asiakkaille? Kohderyhmä määrittelee paikan yleisilmettä, istumapaikkoja ja -järjestystä. Hampurilaisravintoloissa tai muissa nuorten suosimissa paikoissa on aivan varmasti erilaiset tuolit/pöydät ja istumajärjestykset kuin viiden tähden gourmet-ravintolassa (ainakin toivottavasti.) En hae tällä ajatuksella siis pelkästään kalusteiden hintaeroja, vaan ihan vaan sitä, että kohderyhmät ovat erit joten he hakevatkin erilaisia asioita näistä erilaisista ravintoloista. Seuraavaksi on suunniteltava sisustus. Mihin mikäkin tulee, millaista materiaalia käytetään, mikä on se värimaailma joka sopii ravintolan yleiskuvaan. Miten paikasta saisi VIIHTYISÄN asiakkaille?'

Noilla eväillä pääsee jo alkuun, mutta viesti, mitä tässä haluan tuoda esille on se, että käytettävyys tarkoittaa monia monia asioita, sen suunnitteluun on käytettävä aikaa (ja rahaa) ja sen on oltava täydellisen toimiva mahdollisimman miellyttävän kokemuksen luomiseksi asiakkaalle. Se ei ole helppoa, kaikki kun tuntuu haluavan hieman erilaista. Siksipä tulemme taas siihen, että kohderyhmälle pitää tarjota juuri sitä mitä ne tahtovat.

Jos nyt kuitenkin purkitetaan nämä sekavat ajatukset ja kirjoitukset yhdeksi kultaiseksi keskitieksi, sanotaan, että asiakkaat hakevat viihtyvyyttä. Jep, sehän se oli meidän päivän sana.